Välkommen!

Är en 34årig Stockholmsmorsa.
Mamma till Minna [081124],
Love [100626] och
Elias [160110].
I bloggen skriver jag om vardagen, mående, tankar & känslor och mina diagnoser.
[Den andra Johanna]
Skriver även om dotterns ovanliga kromosomavvikelse, lindriga utvecklingsstörning och ADHD, sonen Loves ADHD.


Follow on Bloglovin
Nedräkning:
Arkiv:
Rökfri
Slutade röka12 augusti, 2018 - 22:00
8 månader sedan.

Svar från psykolog

Hej Johanna.
På din beskrivning förstår jag att du verkligen har det jättetufft nu.
Att må så dåligt att man har tankar/impulser att skada sig själv är allvarligt och du behöver absolut få hjälp med detta.
Ibland kan det vara lättare att förmedla hur man mår om man har skrivit ned det själv innan.
Jag skulle föreslå att du noterar varje dag hur du mår.
Gör ett schema över veckodagarna där du för varje dag skattar hur nedstämd/deppig/ledsen du känt dig.
Skatta även gärna ångst och impulser/tankar till självskada.
Hur skalan ser ut är inte så noga men skatta förslagsvis från 0-5 där 0 är ingen ångest/depression etc. och 5 är mycket starkt.
Ett sådant här schema ger en väldigt tydlig bild av hur du mår över en vecka, något som ofta är hjälpsamt i kontakten med psykiatrin.
Försök sen att ta mod till dig och lämna över dina noteringar till din samtalskontakt.
Släpp tankarna om att det finns andra som behöver mer hjälp än du.
Du har all rätt i världen att få hjälp med ditt mående.


Ska försöka börja med det på måndag.
Skriva ner mående, och skala m.m.
Hoppas bara jag är stark nog att ge det till Yvonne sen.
Måste för bebis..
Jag ska!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.