Jag vill rekommendera appen: Knäkontroll till alla unga aktiva tjejer eller föräldrar till unga aktiva tjejer.
Självklart även till alla er andra, dock är största riskgruppen aktiva tonårstjejer.

Om appen:
”Knäskador är en av de vanligaste skadorna hos kvinnliga fotbollsspelare.
En ny studie som gjorts på uppdrag av Folksam och Svenska Fotbollförbundet visar att skadorna kan minskas avsevärt om man använder ett enkelt förebyggande träningsprogram för Knäkontroll.”

Anledningen att jag vill rekommendera detta är pga att jag, som jag skrev i bloggen i fredags, har något som heter ”Chondromalacia patellae” och haft sedan tidigt tonår då jag gick på gymnastik, fotboll och basket.

Lite kort om Chondromalacia patellae:
Patellofemoralt smärtsyndrom (PFSS), chondromalacia patellae
”Patellfemoralt smärtsyndrom kännetecknas av smärta framtill på knäet och det är en av de vanligaste sökorsakerna hos idrottare och aktiva människor, framför allt hos idrottande tonåriga flickor. Som tur var är tillståndet relativt godartat och med rätt diagnos och behandling så försvinner besvären ganska fort. Om man börjar känna symtom är det viktigt att kontakta en kiropraktor eller sjukgymnast med erfarenhet av idrottsskador och inte försöka träna sig igenom smärtan, eftersom problemet då ofta förvärras.”

Jag fick söka hjälp flera gånger under tonåren och det var många (t.ex. idrottlärare) som trodde jag ljög om att mina knän gjorde så ont och ibland låste sej och andra gånger ”glappade” så att jag föll ihop.
De trodde det handlade om att jag var en lat tonåring.
Sökte hjälp gång på gång tillslut skickades remiss till Olmed vid Södersjukhuset, där de undersökte mina knän och kom fram till denna diagnos, jag fick prova ut speciella skydd som hade en silikonring som skulle stabilisera knät mer.

Trots knäskydd så har jag tyvärr problem än idag, men troligen mindre än vad jag skulle haft om jag inte sökte hjälp.

Därför vill jag rekommendera och upplysa er om detta. :)