Välkommen!
Johanna, 32årig Stockholmsmamma till Minna [081124], lillebror Love [100626] & Elias [160110].

Fru Salkert sedan 160806. ♥

Bjuder på bilder, tävlingar och skriver alltid ärligt och öppet!

Hoppas du ska gilla min blogg!

Follow on Bloglovin
Arkiv
Översättning
free counters
Samarbeten
Bloggare
My Perfect Baby
Intresserad utav samarbete?
Kontakta mej här.
Statistik
Get your own free Blogoversary button!
Personligt Pinga Frisim Bloggar av mammor och gravida Blogg Topplista Twingly BlogRank Topplista Page Rank Site Meter I ♥ Validator Tourn
Blimamma.se

Träning för att slå vinterdepressionen

Nu när vinterns mörka dagar är här är det onekligen väldigt lockande att gå i ide och kura upp sig i soffan framför TV:n.

Medan det är härligt med lite verklighetsflykt är det också viktigt att försöka nå lite välmående genom att ta sig ut lite då och då.

running-573762_960_720

Att göra något så enkelt som att ta en kort promenad runt kvarteret kan göra under för humöret. Och även om det kan vara svårt att hitta inspirationen under de där mörka vinternätterna så är det en aktivitet som har många fördelar.

Alla, från de främsta atleterna till vårt lands hälsoproffs rekommenderar en god dos träning som ett sätt att motverka stress och ångest.

En nyutgiven bok av psykologen Anders Hansen pratade om hur våra hjärnor är byggda för rörelse. När vi rör på oss
tillverkar vår hjärna kemikalier som motverkar depression, som serotonin. Detta förklarar varför minst tre träningstillfällen per vecka är en bra idé om du vill hålla din hjärna i god form.

Det har också varit intressant att se hur världens främsta idrottsstjärnor har hjälpt oss få bättre förståelse för hur träning kan hjälpa våra humör. Den kvinnliga slagsmålskämpen Ronda Rousey har bland annat pratat om hennes kamp med mental ohälsa. Det är såklart väldigt bra att hon öppnar upp en diskussion om detta viktiga ämne.

Det visar framförallt att även om dessa tuffa atleter som Rousey kan njuta av lyxliv och bli stjärnor på sportbettingsidor som Betway är de inte immuna mot ångest och depression.

Med detta i åtanke bör vi göra allt vi kan för att hålla våra hjärnor hälsosamma genom att träna mycket. Även något så enkelt som att ändra vår kost till något som innehåller mer hjärnvänlig mat kan hjälpa hjärnan att må bra.

Bortsett från alla moderna dieter och komplexa träningsmetoder är det viktigast att nå en slags balans i våra liv om vi vill slå bort negativa tankar. Så må inte allt för dåligt om du inte orkar jogga runt Djurgården nu till helgen. Det är minst lika viktigt att komma ihåg att vila också är en viktig del av vår kropps och vår hjärnas välmående.

Och medan vi kanske inte är nästa storstjärnor i sportbettingvärlden så finns det ingen anledning till varför vi inte skulle kunna hämta lite inspiration från deras fantastiska bedrifter.